Reflexskärm.

Reflexskärmen är något jag använder alldeles för lite. Eller jag har helt enkelt inte haft så många tillfällen att använda den, sen jag köpte den. Nu när det är mulet och mörkt är det svårt att få någon effekt överhuvudtaget när solen inte kommer fram. Men tänkte visa några halvtaskiga exempel på hur mycket en reflexskärm kan göra på en bild.






Silversidan.
Här är ett par bilder jag tog, när jag var jättejobbig och bländade min vän, när han satt i fönstret. Hann aldrig riktigt få någon bra bild innan jag blev tillsagd att sluta, höhö. Skulle haft reflexskärmen högre upp, här blev det lite mer underifrån så att effekten kom mer på underdelen av ansiktet. Men dessa bilder är till för att visa för och efter. På miniatyrbilderna ser man bara ett snabbt exempel på för och efter, när ljuset reflekteras.







Guldsidan.
Dom här bilderna är både bättre bilder och bättre exempel. Guldsidan ger ett mer varmt ljus än vad silversidan gör. På miniatyrbilderna ser man klart och tydligt skillnaden på före och efter, och man ser också hur skuggorna i deras ansikten försvinner när ljuset reflekteras.




På dom här bilderna har jag använt min reflexskärm guld/silver på 60cm som kommer från tvspelsweb.se. Det räcker mest till ansiktsdelen bara, och passar bra till nära porträttbilder. Dessutom är den enkel att hålla själv medan du fotograferar. På andra exemplet på miniatyrbilderna står jag tillexempel lutad ovanför Alexandra & Mikael och håller reflexskärmen samtidigt. Inga problem alls när den är såpass liten.

För en halvtimma sen ungefär beställde jag en större version också i silver/vit på 110cm. Detta för att kunna ta mer halvkroppsfoton eller foton med flera personer i. Ska bli kul att testa på den, bara solen kan titta fram lite mer! Kommer skriva om vad jag tycker om den sen när jag får den.


Vad tycker ni om såna här inlägg? Orkar man läsa igenom dom? Tråkigt? Kul? Detta är då förstås riktat till dom som är mer fotointresserade, haha.

Kommentarer
Postat av: Marcus Å

Det är intressant att läsa detta. Du fotar väldigt mycket va?

2010-12-06 @ 09:23:22
URL: http://slipsens.se
Postat av: Victor J.

Orkar man? Det var ju inte världens längsta text så det är klart man gör. :)

Jag gillar såna här inlägg, men då är jag även väldigt fotointresserad.



Köpte själv en reflexskärm (84cm vit/silver) från tvspelsweb för några veckor sen, fast från deras traderakonto. Fick den för otroligt billiga 21:-, sen tillkom tyvärr frakt på 69:- men det var fortfarande väldigt billigt. :)

2010-12-06 @ 21:03:58
Postat av: Alexandra Perneheim

"Lägg dig ner på backen bland löven" hahaha =) kul vare :) även om jag tycker att jag ser konstig ut på bilderna haha

2010-12-09 @ 13:24:09
Postat av: dadda

Sv Alexandra Perneheim; Hahah, ja det är sånt man får stå ut med under fotograferingar! Vänta bara, någon gång kommer jag få ligga i vatten med kläderna på för att få en bra bild hahah. Jag tycker du är skitsnygg på dom här bilderna!

2010-12-09 @ 14:23:21
URL: http://www.dadda.nu
Postat av: Alexandra Perneheim

hahaha du är så himla söt min vän! =) jag kommer då inte bli förvånad när du väl ligger där och klagar på hur kallt det är, men jublar över att bilden blev så bra hahah =) Gulliga du, tack så mycket =)

2010-12-10 @ 15:26:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0