Har du kroppskomplex, och vågar du prata om det?



Det är många i dagens läge som har kroppskomplex.
Jag har det, ett par av mina bästa vänner har det. Men oftast klarar människor gå som vanligt även om det finns något de är missnöjda med. Men så finns det de som utvecklar ett så stort komplex att de gömmer sig, blir äcklade av sig själva och sedan sjunker självförtroendet grad för grad. Jag är där någonstans, mitt komplex har sjunkit en grad eller två och jag försöker att jobba bort det genom att titta på bilder på min kropp, försöka vänja mig vid den och att inte låta komplexen sänka mitt självförtroendet. Jag vill gå ner i vikt och jag vill börja träna, det är ett stort mål, men samtidigt är jag rädd att komplexen ska sitta kvar psykiskt och att jag inte ska bli nöjd även om jag skulle rasa 10kg. Komplexen sitter framför allt i huvudet, och då kan det tillslut bli så att du bara är skelett men fortfarande är så missnöjd med dig själv .

Jag har otroligt svårt att prata om mitt kroppskomplex och att det blivit värre och  det är nog första gången som jag faktiskt skriver ner det svart på vitt. Men för mig blir det en del till att höja mitt självförtroende. Att faktiskt visa upp det och försöka att finna styrkan i mig själv.

Känner ni igen er? Har ni något kroppskomplex, något tips eller en berättelse att skriva ner? Jag läser mer än gärna, vare sig du skriver anonymt eller med namn. Det är viktigt att man vågar prata om det.



Kommentarer
Postat av: sofie

Jag har faktiskt fått ett ganska bra självförtroende genom att på olika sätt acceptera mig själv. Min pojkvän har också varit till stor hjälp eftersom han säger att jag är fin fast jag har min dåligaste dag på länge. Det är väldigt viktigt för mig att min pojkvän tycker jag ser bra ut och därför betyder det väldigt mycket för mig att han säger att jag är fin. Jag tycker du ska tänka till om vem det är viktigt att se vacker ut för. Och enligt mig ser du ju riktigt bra ut!

Man måste helt enkelt lära sig älska sina brister och komplex. För innerst inne är du bara en människa och ingen människa är perfekt. Alla har sina olika brister, och tro mig den tjejen du tycker är vackrast i hela världen har också sina komplex.

Acceptera att du är fin som du är. Ser inget fel på dig alls. :)

hoppas du kikar in på min blogg då jag skrivit ett liknande inlägg.

Kramis!

2010-02-08 @ 23:20:11
URL: http://sofieh.devote.se
Postat av: jess

Åh! Dadda, du är cool nog att lägga upp bilder på dig själv i bikini. Tummen upp! Sen känner du nog mig och mina komplex baby ;) Du är vacker! :*

2010-02-09 @ 09:23:57
URL: http://jewi.devote.se
Postat av: Mammut

alla har vi nog någongång känt att vi inte duger som vi är... men nu gillar jag min kropp. den har klarat av att utveckla och föda fram två underbara barn och jag kan inte vara annat än stolt över den! Visst vill jag gå ner ett par kilo, men bara för att jag vill få bort "mamma-kilona" och må bra! Tycker att det är så trist och ledsamt när man hör om folk som inte är nöjda med det ena eller det andra- människor som helatiden ser fel hos sig själva! Dem ser ju allt som vi andra inte ser! inbillning att man inte duger, precis som man är!

2010-02-09 @ 11:32:09
URL: http://mammut.myshowroom.se
Postat av: Jossan

Riktigt bra skrivet tjejen!

Vi har alla saker som vi kanske skulle vilja förändra. Men som du skriver sitter nog det mesta mer psykskt än fysiskt. Oavsett om det gäller vikt, hårfärg eller något annat. Man vill alltid ha något annat än det man faktiskt har. Istället tror jag man får försöka se det lite för vad det är och fokusera på det positiva :) Lära sig inse att ingen är perfekt och att små skavanker bara är charmigt och inte ett problem. Stå på dig! Vi är unga, snygga och har en hel värld där ute som väntar på oss!

2010-02-10 @ 00:13:34
URL: http://josefina.blogg.se/
Postat av: Josefin

Du har ju jättevacker kropp! Kurvorna på de rätta ställena tycker jag. Helt amazing legs! Jag har en blogg som heter "mode behöver inte betyda size 0" så jag kände mig träffad av ditt ämne. Bloggen är en del av min bearbetning! =)

2010-02-11 @ 18:35:50
URL: http://josefinhelena.blogg.se/
Postat av: sara .b.

väldigt bra skrivet! jag känner igen mig..

bra blogg btw!:)

2010-02-13 @ 21:54:50
URL: http://bruggeman.blogg.se/
Postat av: Victor J.

Tror nog att det finns väldigt många tjejer som drömmer om att se ut som du, så du borde verkligen inte ha några komplex.



Vill också gå ner i vikt, och få mer muskler. Har egentligen ganska lätt att gå ner i vikt. Vet inte varför, men jag försöker knappt nu =/

Har pendlat rätt rejält i vikt de senaste åren. Vissa perioder har jag gått ner 8-12 kg på bara någon månad, sen har jag gått upp lika mycket och t o m mer, visserligen på längre tid men fortfarande. När jag och Agnes, min flickvän (hon som köpte skorna), började träffas för lite mer än två år sen kommer jag ihåg att jag precis kommit under 80kg. 79.9 för att vara exakt. Nu väger jag 94 =( Iof har jag under långa perioder tränat väldigt mycket, så det är inte bara fett, men det är alldeles för mycket fett :( Så det vill jag ha bort. Ska inte väga över 85 innan sommaren är målet.

2010-02-15 @ 02:00:05
Postat av: D.

Sv Pucci: Jag har svarat på din mail! =)

2010-02-15 @ 14:04:06
URL: http://chickss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0